Sun City E

Tänkte skriva lite om min kära lilla häst för er nya läsare och ni som behöver lite updatering om vad jag håller på med nu efter ponnysarna.

Jag har nu blivit privat ryttare och hjälper till med ett ungt sto på snart 4 år som heter Sun City E.
Hon är ett helsvart fullblodssto på ca 162 cm i mankhöjd, utan några som helst tecken förrutom tre små små vita fläckar från en operation tidigare i benet. Annars är hon helt korp-svart :)

Ägaren heter Lisbeth Nyberg och Sunny som hon kallas står i Kumla stallet (vid den "nya E4 rondellen") ca 3 min från mig. Nära och bra! Hon är ju då inte min egna häst men jag har blivit som en extra matte :) Typ fodervärd men ändå inte, haha. Svårt att förklara. Tanken är att vi ska träna upp oss lite för att senare komma ut på lite andra träningar och tävlingar såsmåningom. Sunny är efter Stravinsky XX och Epik.

Stravinsky (hennes pappa) är ett svart fullblod på 168cm. Det finns ingen annan fullblodshingst i Sverige som tävlat så framgångsrikt i dressyr.Han hade tidigare tävlat lite i gallop också. Han har flera avkommor som tävlar svåra klasser i hoppning och dressyr.

Mamman vet jag inte så mycket om, bara att hon var/är skäck, ganska liten (runt 150-155).

Sunny har visat både framsteg som dressyr och hopphäst. Dock har hon något "mystisk" som gömmer i bak då hon har börjat att gå ganska stelt med korta steg utan påskjut och har ont i hasorna. Men tyvärr har man sökt efter problemet utan resultat, varken vetrinär eller kiropraktor/massör/hovslagare hittar något. Så nu håller vi på och provar olika metoder för att försöka hitta problemet.

Så just nu har jag inte ridit på ett tag, men vi tränar lite på kommunikationen med frihetsdressyr osv.

Sunny är världens goaste att pyssla med och är väldigt gosig av sig. Hon älskar att bli kliad runt huvudet och nacken! Hon älskar uppmärksamhet och är villig och lära sig nya saker. Väldigt nyfiken av sig! Dock är hon ju ett sto och har sina stoiga stunder hon med, men dom dyker inte upp lika ofta. Världens raraste och sötaste häst! Jag har inga ridbilder på henne ännu och mest gamla bilder, men jag tänker fota lite idag och imorrn när jag tränar frihetsdressyr med henne, än så länge är det mer horsemanship.


















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0